Uncategorized

Romantisk dejt själevad

Inte heller Filip Wennerlund, pastor i Malmö huskyrka, hittade kärleken i programmet. I efterhand är han kritisk till hur produktionen valde att framställa honom. Daniel blev den charmige livsnjutaren, duktig på matlagning och med ett stort hjärta för utsatta människor, men oerfaren när det kommer till tjejer. I det stora hela är han nöjd med hur produktionen vinklade honom, men han gick inte med på alla deras förslag. Fyra deltagare presenteras runt med ett glas vin.

Det i ett inledningsprogram och sedan tackade jag vänligt men får intresserade skicka in brev. Några bestämt nej till. Programmet har sänts ken gick Daniel, Filip och i två säsonger och en tredje sänds Jennifer in i »Tro, hopp under hösten Nästan en miljon och kärlek« med ambitiomänniskor tittar på »Tro, hopp och nen att dela sin tro. Även kärlek«. Filip fyller i: — När tv-teamet kom på morgonen var de stressade, men då sa jag »app app app, vi tar det lugnt här, jag vill att vi börjar med bön« och då fick de anpassa sig för då var vi i mitt hem.

Så bad jag för dem och märkte att de blev berörda.

Romantik på menyn

Och då kände jag att även om de fulklipper mig så kan jag beröra de här männi­skorna. Filip, som arbetar som väktare på ett köpcentrum, bad till Gud om att människor där skulle lära sig hans namn. Nu är Filip en profil på jobbet och då och då kommer någon fram för att prata tro eller få stöd på något sätt.

Även Daniel har fått respons, från oväntat håll. Sedan har det varit många pensionärer som sprungit ifatt med rollatorerna och sagt att de har ett barnbarn som de vill presentera mig för. Då är det fint att kunna ta möjligheten att evangelisera lite och tillönska Guds rika välsignelse, säger Daniel. Och Filip fortsätter: — Jag blir igenkänd på ett annat sätt nu. Folk kan vända sig om och säga »ohhh« eller smygfota en på bussen. I Stockholm var det extremt. Men jag tar det med ro, inser att det här är mina »15 minutes of fame« och sedan kommer det att vara bortglömt. Man blir ju inte Gud själv för att man varit med i »Tro, hopp och kärlek«.

Daniel och Jennifer skrattar.

Recent Posts

Att folk tittar på dem en extra gång har de fått vänja sig vid, men Daniel var inte beredd på att medverkan. Filip Wennerlund såg programmet som en win-winsituation: »antingen hittar jag kvinnan i mitt liv eller så kan hon finnas bland programmets tittare. Jag blir något slags teaterapa, hur seriöst ska vi ta den här diakonen? Samtidigt har de samtalen gått jättebra. Själva ser de inte heller någon konflikt i det. Så länge man inte går in i en relation och har smygrelationer är det inget fel.

Det viktiga är att man är öppen och ärlig mot den man träffar, tycker Daniel. Genom sin medverkan i »Tro, hopp och kärlek« ville Daniel Norqvist hitta någon att dela livet med, men också visa på Jesus. Jennifer tycker att fler borde ta chansen att vara med i programmet. Gud har gett oss en dörr och media frågar oss om att komma in.

Så jag vill peppa folk att söka till programmet.

SPF - Seniorerna September

Det kommer att göra skillnad i Sverige. När kamerorna slocknat och den sista inspelningen var gjord sågs inte Jennifer och Daniel förrän Budbäraren sammanförde dem för en intervju. Kärleksvibbarna som funnits under programmet kom tillbaka och Daniel och Jennifer började prata i telefon, först om intervjun, men sedan även om annat. När jag först sa till Daniel att jag var redo att bli ett par om han ville det, blev han chockad och lite skeptisk, men när han smält tanken, var svaret ja, berättar Jennifer.

Daniel är glad för att Jennifer stod på sig. Att dejta utan kamerateam och pressat tidsschema var en helt annan grej. Utanför programmet kunde vi vara oss själva och fick mer tid att lära känna varandra. Och det var ju faktiskt tack vare intervjun med Budbäraren som vi träffades igen, avslutar Daniel. Uppropet metoo väcker brutala berättelser till liv.

Upp till ytan kommer trakasserier, kränkningar, fysiska övertramp. Även inom EFS är detta en nedtystad verklighet. Missionsföreståndare Kerstin Oderhem aktualiserar kyrkans ansvar. Jag vet att vi är många som känner på det sättet. Jag hör hur det samtalas om metoo i EFS, på allt från kyrkkaffe i föreningarna till blogginlägg och i Facebookflödet. Det började som ett upprop från filmindustrin och har sedan vuxit till att rymma fler och fler yrkesgrupper och människor.

Berättelserna är vidriga och vittnar om människor som gått över alla gränser för anständighet. Innan jag fyllde 30 år hade jag själv varit med om fler trakasserier än jag kunde räkna på mina 10 fingrar. De hände framför allt i kristna sammanhang och ja, i EFS också.

Han försöker kyssa mig medan jag vrider huvudet, fram och tillbaka för att komma undan, innan jag till slut sliter jag mig loss. Det har gått många år, men ändå är det någon konstig skam som sitter kvar kring den situationen, trots att jag inte hade någon skuld i det inträffade. Jag har själv funderat, många gånger, över varför jag inte sagt ifrån, både till den som kränker och till personer som har mandat att göra något. Samtidigt vet jag att jag själv brottades med min rädsla över att inte bli trodd och att vara den som får stå med skammen. Det som händer nu är att kollektivet står upp, både kvinnor och män som tillsammans säger ifrån.

Det blir ett kollektivt mod. I EFS får vi aldrig acceptera sexuella kränkningar! Vi behöver tillsammans våga säga ifrån när vi ser något, så att vi inte blir en del av den tigande massan som gör att kränkningarna kan fortsätta. Vårt nej till trakasserier bottnar i den mycket större berättelsen om att Gud skapade män och kvinnor till sin avbild. Han älskade människan och såg att det han skapat var gott. Brödra- och systraskap är utan förtryck, och där ger man utrymme till varandra att växa och blomma som människor.

I kyrkan ska vi inte peka mot samhället i stort och säga: »Titta vad som händer hos er. Jag vet att det finns många som upplever obehag kring hela metoo, som tycker att män målas ut som monster och att det handlar om män generellt. Självklart finns det massor av män som aldrig trakasserat, som känner samma sorg över metoo som kvinnorna gör. Jag har hört att det finns män som i och med alla dessa vittnesmål känner skam över att vara man, men det är inte någon framkomlig väg.

Ingen som inte förtryckt ska skämmas. Det är den som trakasserat som bär skulden. Vi kan, som alltid, börja med oss själva och be Gud om att han ger oss ett nytt hjärta. Parallellt med den bönen kan vi också stå tillsammans i det stora arbetet med att förändra för framtiden.

Kerstin Oderhem EFS missionsföreståndare. Vi behöver stå sida vid sida och tillsammans leva i den värld Gud gett oss.

Ortsregister (V - V)

Men vi behöver göra upp med det som är unket och förtryckande i kulturen. Hur gör vi då det? Den frågan känns just nu övermäktig. Det behöver. Måltiden är den tredje rubriken som det nya kyrkohandboksförslaget sammanfattar högmässan och mässan i. En given rubrik för många och ett moment som kan undvaras enligt andra. I en lågkyrklig tradition är frågan nära till hands vad som är nödvändigt av liturgiska moment för att fira nattvard.

I en mening är det enda nödvändiga, förutom bröd och vin såklart, att vi läser nattvardsbönens instiftelseord.


  • norrköpings borg single.
  • snöstorp dating app.
  • hitta sex i hudiksvall-idenor.
  • dating app i karlskrona.
  • Något mysigt....

Samtidigt är begrepp som »nödvändigt« ganska ointressant när vi talar om sådant som längtan och kärlek. Hur gör vi när vi förbereder en måltid för någon vi älskar? Vi lägger en ren duk på bordet, dukar med fint porslin, tänder ljus och pryder med blommor — inte för att det är nödvändigt i direkt mening. Vi gör det för att vi älskar den vi möter vid bordet.

Monthly Archives: April 2017

Så är måltiden vid altaret och dess förberedelse också en akt av kärlek. I instiftelseorden, som vår handbok hämtar från 1 Kor , förekommer ordet åminnelse.


  • 7 dejter man kan ha hemma.
  • Upptäck andra.
  • göra på dejt i rödeby.
  • par söker man i gnosjö.
  • träffa singlar taberg.
  • Nolaskogs Örnsköldsvik.
  • dejting kaxholmen.

Själva ordet har vi kvar från års bibelöversättning. I Bibel heter det »till minne av«.

Relationsakuten - Så lyckas du med dejten - Nyhetsmorgon (TV4)

Men det grekiska anamnesis har en vidare betydelse än att bara minnas något som har skett. Inom sjukvården förekommer ordet anamnes för att sammanfatta en patients historia, som har betydelse för behandlingen i nuet. Den lutherska kyrkan har tol-. Denna nutid ser vi på många sätt i gudstjänsten. På första advent säger vi till exempel: »I dag rider Jesus in i Jerusalem.

Något romantiskt...

Men den sker också nu. Han kommer ridande till oss när vi vänder oss till honom. Så är också måltiden något som sker i nuet, fastän händelsen vi firar redan har ägt rum. Men nattvarden pekar också framåt, mot himlen. Jesus sade om denna måltid vid det första nattvardsbordet: »Jag kommer inte att äta den igen förrän den får sin fullkomning i Guds rike.